Ogumienie to bardzo ważna część auta. Na dobrą sprawę od opon zależy odpowiednia droga hamowania, właściwa trakcja, ogólna przyczepność auta – to wiedza, jaką dysponuje każdy mechanik w Krakowie (i nie tylko). Wydaje się, że dbanie o ogumienie w aucie polega jedynie na właściwym dobraniu opon i felg. To nieprawda. Bardzo ważnym aspektem jest również wyważanie kół. Na czym polega owa procedura?
Wyważanie kół – co to znaczy?
Wyważanie kół w samochodzie polega na równomiernym rozłożeniu masy felgi i opony – całkowita masa koła, działająca na oś samochodu, powinna po zamontowaniu zostać rozłożona wokół środka obrotu. Źle skalibrowane koła mogą przyczynić się do zagrożeń i wypadków na drodze, natomiast dobrze wyważone koła poprawiają komfort i bezpieczeństwo jazdy – wie o tym każdy profesjonalny mechanik. Dla bezpieczeństwa siebie i swoich bliskich wybierz polecany warsztat (https://motointegrator.com/pl/pl/warsztaty/usluga-177-wymiana-opon-i-wulkanizacja/miasto-krakow).
To, czy koła są wyważone, odczuwa się szczególnie podczas jazdy z większą prędkością – przy 100-120 km/h kierowca może zauważyć drgania na kierownicy, które są przenoszone z przedniej osi, natomiast tylne koła będą generować wibracje karoserii, zarzucanie tylnej części przy ostrych zakrętach.
Konieczność wykonania wyważenia kół przednich i tylnych wynika z nieprawidłowego rozłożenia ciężarów w kole.
Przyczyny nieprawidłowego rozłożenia masy w kole
Niepoprawne rozłożenie ciężarów w kołach wynika z kilku niesprawności:
- nieprawidłowego ułożenia opony i felgi względem siebie,
- niedokładnego osadzenia i umocowania na piaście,
- złego wyrównoważenia bębnów lub tarcz hamulcowych,
- zużycia amortyzatora, felgi, opony,
- nierównomiernego zużycia bieżnika opon.
Mechanik – Kraków. Co robi? Jak przebiega wyważanie kół?
Wyważanie kół powinien przeprowadzać profesjonalny serwis samochodowy, który dysponuje specjalistyczną wyważarką, umożliwiającą przeprowadzenie statycznej lub dynamicznej procedury.
Wyważanie statyczne polega na zrównoważaniu mas w kole wokół osi jego obrotu. Dzięki temu mechanicy mogą wykryć położenie środka masy poza osią obrotu.
Wyważenie dynamiczne to inaczej dokładne sprawdzenie, czy koło nie odbija się na boki. Taka procedura umożliwia korektę położenia masy wzdłuż osi.
Ceny za wyważanie kół obracają się wokół kilkudziesięciu złotych (zaczynając od 50 złotych) – wiele zależy od rodzaju obręczy (stalowe czy aluminiowe). Owo zajęcie wykona każdy doświadczony mechanik w Krakowie (https://motointegrator.com/pl/pl/warsztaty/krakow). Warto szukać odpowiedniego warsztatu wulkanizacyjnego w internecie.
Wyważanie kół w samochodzie – kiedy należy to zrobić?
Wyważanie kół w aucie to obowiązkowy dodatek przy każdej wymianie opon. Taka konieczność następuje również wtedy, gdy uderzysz kołem w krawężnik lub wpadniesz pojazdem w dziurę na drodze. Wyważaniem kół trzeba się zająć także po gwałtownym, awaryjnym hamowaniu, kolizji, dłuższej jeździe po nierównej powierzchni.
Co się stanie, jeśli nie wyważysz kół w aucie?
Odczuwalnym efektem braku wyważenia koła będzie – w czasie jazdy – drganie kierownicy, czego następstwo to szybsze zużycie amortyzatorów, łożysk, opon i drążków kierowniczych, a także gorszy komfort i kierowalność jazdy, wydłużenie drogi hamowania, słaba przyczepność. Jak zatem widać, złe lub niewykonane wyważenie kół wpływa bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Niewyważenie kół może spowodować również nietypowe, nierównomierne zużycie bieżnika. Zazwyczaj objawia się ono mniej lub bardziej wytartymi miejscami w tej części opony, gdzie odchylenie masy jest większe od środka ciężkości. Wszelkie dysproporcje w połączeniu ze źle wyważonymi kołami powodują szybkie i widoczne zdarcia bieżnika, np. w postaci zgrubienia niewielkiego odcinka drutówki. Podczas jazdy z niewyważonymi kołami da się usłyszeć charakterystyczny szum, który stanowi efekt różnicy w nacisku opony na podłoże.